اندازه ابعاد و ارتفاع استاندارد جزیزه آشپزخانه چقدر است ؟

فهرست مطالب

آیا آشپزخانه ی ما فضای کافی برای جزیره را دارد؟

جزیره بخشی از کابینت آشپزخانه است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و ایجاد آن زیبایی را دو چندان می کند. یک سازه چوبی که جایگزین اپن های قدیمی است و امروزه به عنوان میز کار یا در برخی موارد میز صبحانه خوری، کاربرد دارد. از مهمترین مزایای این سازه افزایش فضای کابینت برای قرار دادن وسایل وظروف است .در این مقاله که توسط شرکت دکوراسیون داخلی تهران ایده ساخته شده  به بررسی مسائل گوناگون مربوط به جزیره در آشپزخانه می پردازیم.

تفاوت اپن، کانتر و جزیره در آشپزخانه

اندازه جزیره آشپزخانه چقدر باید باشد؟

باید به این نکته اذعان داشت که هرچه عرض جزیره در آشپزخانه بزرگتر از 60 سانتی متر باشد آن جزیره زیبایی خود را بیشتر نشان می دهد. البته گفتن این مساله ضروری است که طول و عرض جزیره باید باهم تناسب داشته باشند. درصورتیکه که فضا ، امکان طراحی و جانمایی جزیره خوب و زیبا را بدهد عرض 90 سانتیمتر و طول 200 سانتیمتر بهترین و زیباترین ابعاد برای ساخت یک جزیره است. اما همیشه اوضاع بر وفق مراد ما نیست و با ابعاد مختلف آشپزخانه ها روبرو هستیم. گاه آشپزخانه های کوچک و گاه آشپزخانه های بزرگ چالش اصلی طراحی سیستم کابینت و جانمایی جزیره هستند.

فضای مورد نیاز برای قرار دادن جزیره در آشپزخانه

استاندارد هایی که برای جزیره ها در نظر گرفته می شوند به این صورت است که عرض جزیره باید بین 60 تا 90 سانتیمتر باشد. همان طور که گفته باشد طول جزیره کاملا متاثر از عرض جزیره است اما برای حالت های عادی طول 120 سانتیمتر به بالا برای جزیره پیشنهاد میشود هرمقدار که طول و عرض جزیره به بالاترین حد بازه های گفته شده نزدیک تر باشد جزیره زیباتر به نظر می رسد.

بازسازی خانه و بازسازی داخلی منزل از 0 تا 100

فضا بین کابینت و جزیره چقدر باید باشد ؟

اصولا جزیره باید در مکان هایی جانمایی شود که مزاحم رفت و آمد افراد و نیز عبور دادن وسایل آشپزخانه مانند ماشین ظرفشویی نشود. زمانی که وسایلی مانند سینک یا اجاق گاز روی آن قرار می گیرد اهمیت این موضوع چند برابر میشود. زیرا بعد از اجرای تاسیسات سینک ظرفشویی یا اجاق گاز صفحه ای دیگر امکان جابجا کردن جزیره نیست.

البته درصورتیکه زیر جزیره تاسیسات هم وجود نداشته باشد با توجه به وزن این سازه حرکت دادن آن کار ساده ای نیست. به هرحال اندازه ی بین کابینت و جزیره به این صورت در نظر گرفته میشود که حداقل 90 سانتیمتر فضا برای عبور و مرور و عبور دادن وسایل باید فرض شود. مضاف بر اینکه امکان بازشدن کشوها نیز در این فاصله میسر خواهد بود .

بازسازی آشپزخانه از صفر تا صد

 

آیا از اجاق گاز یا سینک روی جزیره آشپزخانه استفاده کنیم ؟

اینکه جانمایی اجاق گاز صفحه ای یا سینک روی جزیره باشد امری کاملا سلیقه ای است. بعضی افراد بدلیل بوی غذا ترجیح می دهند که گاز از سالن پذیرایی و فضای نشیمن دورتر باشد. بعضی دیگر بر این باورند که ظروف نشسته ممکن است زیبایی و جذابیت جزیره را تحت تاثیر قرار دهند. اما بسیاری از کاربران وجود سینک ظرفشویی وشیر آن را یکی از جلوه های زیبای آشپزخانه خود می دانند. بنابراین بعد از در نظر گرفتن محدودیت های موجود در انتقال تاسیسات مربوط به سینک یا اجاق گاز، فقط و فقط سلیقه خود را مرجع اصلی طراحی قرار دهید.

جزیره در آشپزخانه

 

از زمانی که به خودم آمدم، خودم را یک ساختمانچی دیدم. از دوران نوجوانی دست در دست پدربزرگ به کارگاه‌های ساختمانی سر می‌زدم و در حالی که کفش‌هایم غرق در خاک بود، گوش به حرف‌های اولین و معتبرترین معمار رویاهای نوجوانی‌ام می‌دادم. پدربزرگ همیشه به من می‌گفت: "تو باید یک مهندس باشی تا به مردم خدمت کنی." به همین دلیل تا کنکور فقط به مهندس‌شدن فکر می‌کردم. بعد از امتحانات ترم اول دانشگاه، کارآموز شدم. بعد از سه ماه حقوق گرفتم. ساختن به عشقم تبدیل شده‌بود. و الان بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان با عشقم زندگی می‌کنم. خوشحالم که بعد از کلی تجربه در پروژه‌ها و حضور در دوره‌های حرفه‌ای مهندسی، ساختمانچی‌بودن را در تهران‌ایده نفس می‌کشم.