طراحی دکوراسیون داخلی مطب و کلینیک

طراحی مطب و کلینیک

فهرست مطالب

امروزه با پیشرفت سطح فرهنگ و سطح سلیقه‌ی مردم، طراحان باید طراحی های کاربردی و منحصر به فردی را برای طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک نجام بدهند. زیرا فضاهای درمانی بر خلاف  دفاتر کار و طراحی های داخلی دیگر به حساسیت بیشتری نیاز دارند.

این به خاطر این است که هنگامی که  فردی بیمار و یا مریضی وارد مطب می شود نیاز به آرامش دارد و نباید فضای مطب در او استرس و تشویش ایجاد کند.

بلکه باید علاوه بر تسکین درد فرد، به او احساس آرامش را منتقل کند. نکته‌ی قابل توجه این است که طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک نباید یاد آور فضای استرس زای بیمارستان برای بیمار باشد. بلکه باید طراحی خلاقانه و زیبایی مطب نظر او را جلب کند، و فرد در آن احساس راحتی کند.

با به کار گیری دانش رنگ شناسی و زیبایی شناسی می توان، از کسل شدن و خسته شدن فرد بیماری که در انتظار مانده است، جلوگیری کرد.

طراحی مطب و کلینیکطراحی دکوراسیون داخلی:

ترکیب رنگ در طراحی مطب یک امر بسیار مهم می باشد، طراحان معمولا در طراحی دکوراسیون فضای درمانی  از رنگ های لایت و روشن استفاده می کند؛ مانند سبز، سفید، آبی، یاسی و..

از طرفی معمولا در استفاده از رنگ های جیغ  و یا تیره مانند قرمز، مشکی، نارنجی، زرد و … اجتناب پذیری می کنند. زیرا طبق تحقیقات علمی که توسط محققان انجام شده است، رنگ های جیغ و تیره ذهن افراد را مشوش و نا آرام می سازد.

همچنین باید در طراحی مطب و کلینیک از ابزار و وسایل های استاندارد و مطابق با تکنولوژی روز استفاده شود. به طور مثال در طراحی دکوراسیون مطب پزشکان، می توان در سالن انتظار از مبل های زیبا و در عین حال راحتی استفاده کرد، تا بیماری که در سالن انتظار از آن ها استفاده می کند احساس خوب و دلپذیری داشته باشد.

در زیبایی مبلمان های سلطنتی شکی نیست اما باید توجه کرد که نشستن بر روی آن ها برای فردی که خود بیمار است و درد دارد کمی سخت می باشد. پس این نوع مبلمان ها معمولاً متناسب با فضای درمانی نیستند.

علاوه بر آن، تکنولوژی همیشه برای راحتی و آسایش و راحتی افراد در نظر گرفته شده است. پس طراحی مطب و طراحی کلینیکی که با استفاده از وسایل های به روز و پیشرفته انجام شده باشد،  قطعاً می تواند رضایت افراد را به دنبال داشته باشد.

همچنین علاوه بر آن این رضایت خود باعث می‌ شود، که فرد در صورت داشتن بیماری مجدد دوباره به همان مطب و یا کلینیک بازگردد، و یا آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند.

نکات کلیدی در طراحی داخلی مطب و کلینیک

1- مهم ترین فاکتور در طراحی مطب و یا کلینیک ایجاد تناسب، میان توجه به زیبایی فضا و توجه به عملکرد و کاربردی بودن فضا می باشد.

2- اگر طراحی و دکوراسیون فضای درمانی ساده تر باشد، مسلماً بهتر است. سعی کنید از به کار بردن جزئیات و عواملی که در فضا نقش مهم و کاربردی ندارند جلوگیری کنید. زیرا فضای شلوغ و مغتشش بیمار را آشفته و او را نا آرام می سازد.

3- نور پردازی صحیح، نور باید در جهت مناسبی در اتاق معاینه بتابد تا بتواند روشنایی لازم برای معاینه را فراهم کند.

4- متریال های استفاده شده در طراحی سقف، دیوارها و کف پوش ها، از عوامل و اصول دیگر در طراحی مطب و کلینیک می باشند.

4- استفاده از پنجره های بزرگ و یک دست در زیبایی و آرامش بخشی مطب و یا کلینیک، تاثیر بسزایی دارد. همچنین تا حد الامکان سعی شود در اتاق ویزیت  پنجره به کار برده شود.

5- یک نکته‌ ظریف در طراحی مطب و کلینیک این است که در سالن های انتظار فضایی به قفسه و یا کتابخانه ایی کوچک اختصاص داده شود، تا افرادی که در سالن انتظار قرار دارند، با مطالعه زمان خود را سپری کنند.

6- میز پذیرش، قسمتی از سالن انتظار می باشد که بیشتر از جاهای دیگر به چشم می آید، پس طراحی یک میز پذیرش خاص و خارق العاده می تواند در دکوراسیون مطب پزشکان تاثیر زیادی داشته باشد.

طراحی مطب و کلینیک

7- یک مطب با شرایط استاندارد باید از تهویه مناسب و قویی برخوردار باشد، تا بوی مواد ضدعفونی کننده و یا خون و بیماری در مطب افراد را اذیت نکند. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم می توان در تهویه فضا از پنجره های بزرگ و یک پارچه استفاده کرد.

8- فضای داخل یک مطب و یا کلینیک به طور معمول شامل اتاق کار، اتاق معاینه، اتاق نگهداری وسایل و تجهیزات پزشکی می باشد. بنابراین در طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک گاهی لازم است  فضا را به قسمت های مختلف تقسیم کرد. برای این کار می توانید از پارتیشن های چوبی و یا شیشه ایی و یا پرده استفاده کنید. با این کار هم از فضا استفاده بهینه کرده‌اید و هم به فضا نظم بخشیده‌اید.

9- نکته‌ی حائز اهمیت در طراحی مطب و کلینیک پزشکان این است که، به مکان مشخصی برای نگهداری از ابزار و تجهیزات پزشکی نیاز دارند. به گونه‌ایی که دکتر باید به این مکان آسانی دسترسی داشته باشد و در عین حال برای محیط کاری او مزاحمتی ایجاد نکند.

برای این کار طراحان معمولاً کابینت هایی را در نظر می گیرند، این کابینت‌ ها را اغلب در کنج اتاق های معاینه نصب می کنند. همچنین در فضای بین کابینت ها باید سینک نیز تعبیه شود تا دکتر ها  بتوانند به راحتی دست ها و یا ابزار و تجهیزات پزشکی خود را بشویند.

رعایت اصول بهداشتی یک امر مهم در کار پزشکان و مطب، کلینیک و بیمارستان می باشد، پس بهتر است در طراحی این قسمت از فضای کلینیک و مطب اهمیت ویژه‌ ایی به کار برده شود.

طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک با توجه به فضای کاربری

همانطور که طراحی داخلی خانه با یک دفتر کار و یا دفتر تجاری و یا طراحی داخلی اتاق پذیرایی با  اتاق خواب متفاوت می باشد، طراحی دکوراسیون چشم پزشکی با دکوراسیون دندانپزشکی و این دو با دکوراسیون کلینیک و پوست متفاوت می باشد. پس در ابتدا برای یک   طراحی صحیح باید بدانید مطب برای چه نوع فعالیت تخصصی‌ایی در نظر گرفته شده است.

برای مثال نکته ایی که در طراحی دکوراسیون چشم پزشکی حائز اهمیت می باشد، و طراحی آن را از سایر دیگر مطب و کلینیک ها متفاوت می سازد، طراحی سقف مطب می باشد. از آن جایی که در معاینات دندان پزشکی فرد باید ساعت ها به سقف خیره شود، که این به نظر خوشایند نمی آید و حتی ممکن است خسته کننده نیز باشد. برای حل این مشکل طراحان می توانند  بر روی سقفی  که بیماران در زیر آن دراز می کشند،  طراحی های خاص، متحرک و خارق العاده انجام دهند. به گونه ایی که بیماران محو تماشای آن سقف شوند و به آن خیره بمانند و گذر زمان را احساس نکنند.

طراحی مطب و کلینیک

در طراحی دکوراسیون چشم پزشکی نور پردازی عامل بسیار مهمی می باشد، زیرا نور مستقیماً با چشم  در ارتباط می باشد.

طراحی دکوراسیون کلینیک  پوست نیز به علت وجود دستگاه های مخصوص لیزری و دیگر دستگاه ها با طراحی سایر مطب ها کمی متفاوت می باشد، و به فضای زیادی نیاز دارید که دستگاه ها را در اتاق های مخصوص قرار دهید، و از پارتیشن هایی استفاده کنید که اشعه‌ی لیزرها از آن‌ها عبور نکند.

امیدوارم از مطالب بالا استفاده بهینه را برده باشید و هرگز فراموش نکنید برای یک طراحی حرفه ایی نیاز به یک طراح حرفه ایی دارید.

از زمانی که به خودم آمدم، خودم را یک ساختمانچی دیدم. از دوران نوجوانی دست در دست پدربزرگ به کارگاه‌های ساختمانی سر می‌زدم و در حالی که کفش‌هایم غرق در خاک بود، گوش به حرف‌های اولین و معتبرترین معمار رویاهای نوجوانی‌ام می‌دادم. پدربزرگ همیشه به من می‌گفت: "تو باید یک مهندس باشی تا به مردم خدمت کنی." به همین دلیل تا کنکور فقط به مهندس‌شدن فکر می‌کردم. بعد از امتحانات ترم اول دانشگاه، کارآموز شدم. بعد از سه ماه حقوق گرفتم. ساختن به عشقم تبدیل شده‌بود. و الان بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان با عشقم زندگی می‌کنم. خوشحالم که بعد از کلی تجربه در پروژه‌ها و حضور در دوره‌های حرفه‌ای مهندسی، ساختمانچی‌بودن را در تهران‌ایده نفس می‌کشم.