چگونه یک روف گاردن زیبا طراحی کنیم؟

روف گاردن

طراحی و بازسازی روف گاردن با 9 ایده ساده و کارآمد

زندگی شهری و آپارتمانی، باعث شده است که انسان‌ها از طبیعت دور و دورتر شوند و این دوری از طبیعت، به روان انسان، به‌شدت آسیب رسانده است. این آسیب‌ها سبب شد که طراحان و معماران برجسته و کاردان، به فکر نزدیک کردن زندگی آپارتمانی به طبیعت بیفتند و در نهایت پس از اندیشه و ایده‌پردازی بسیار، ایده باغ در بام یا روف گاردن (Roof Garden) را خلق کردند. منظور از روف گاردن، فضای سرسبزی است روی پشت بام، تراس ساختمان یا هر فضایی بالاتر از سطح خاک زمین ساخته می‌شود.

 

افرادی که قصد بازسازی ساختمان خود را دارند، تمایل دارند که یک روف گاردن زیبا هم در ساختمان خود به وجود بیاورند؛ به همین دلیل دنبال ایده‌ها و روش‌های کارآمد و جذابی برای ساخت یا بازسازی روف گاردن می‌گردند. ما در ادامه این مقاله تصمیم داریم 9 ایده مفید برای ساخت و طراحی روف گاردن پشت بام ارائه دهیم. در صورتی که شما هم در اندیشه ساخت چنین فضای زیبایی روی پشت بام خود هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

روف گاردن

 

1. طراحی کف روف گاردن؛ لزوم استفاده از بهترین متریال برای کف روف گاردن

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که درهنگام بازسازی ساختمان به آن برمی‌خوریم، بازسازی پشت بام و تبدیل آن به روف گاردن است. بعضی از ساختمان‌ها، روف گاردن نقلی و کوچکی دارند و مالکان می‌خواهند آن را بازسازی کنند تا زیباتر و دلنوازتر شود. بعضی دیگر از ساختمان‌ها هم اصلاً روف گاردن ن

 

دارند و مالکان در پی طراحی و ساخت آن هستند. در هر دو حالت، انتخاب متریال مناسب و باکیفیت برای کف پشت بام ساختمان ، مسئله‌ای مهم و اساسی است.

خوشبختانه متریال و مصالح متنوعی برای کف روف گاردن به بازار عرضه شده است که از بین آن‌ها می‌توان گزینه مناسب و دلخواه را برگزید. سرامیک، سنگ، موزاییک، چوب، سیمان و چمن مصنوعی، چند نمونه از کفپوش‌های مناسب برای کف روف گاردن پشت بام و تراس هستند. بسیاری از طراحان ، کفپوش سرامیکی را بهترین گزینه برای کف روف گاردن می‌دانند؛ چون محکم و بادوام است و در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون، خیلی خوب مقاومت می‌کند. از طرفی تمیز کردن و نصب آن هم راحت و کم‌هزینه است.

روف گاردن

 

2. از نرده روف گاردن بادوام، محکم و متناسب با دکوراسیون فضا استفاده کنید

نرده روف گاردن، نه تنها امنیت فضای باغ در بام را افزایش می‌دهد؛ بلکه برای افزایش زیبایی فضا هم ضروری و مفید است. نرده‌ها و حفاظ‌ های مختلفی برای روف گاردن وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حفاظ‌ های چوبی، فلزی و شیشه‌ای اشاره کرد.

حفاظ‌ هایی که از جنس چوب یا شیشه سکوریت هستند، جذابیت بیشتری دارند و به همین دلیل طرفداران این دو نوع حفاظ هم بیشتر است. از طرفی حفاظ‌های شیشه‌ای قیمت بالاتری نسبت به دو نوع حفاظ دیگر دارند. در صورتی که پشت بام یا تراس کوچکی دارید و دنبال طراحی روف گاردن کوچک هستید، پیشنهاد می‌شود از حفاظ شیشه‌ای کمک بگیرید تا فضای باغ در بام، کوچک و دلگیر جلوه نکند و دلباز باشد.

اگر در انتخاب این حفاظ‌ها مردد مانده‌اید، می‌توانید از متخصصان یک شرکت بازسازی یا شرکت دکوراسیون داخلی کمک بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

روف گاردن

3. از گل، گیاه و درخت مناسب روف گاردن نهایت بهره را ببرید

یک ایده روف گاردن حرفه‌ای و جذاب، استفاده از گل‌ها، گیاهان و درختان زیبا و چشم‌نواز است. اگر اطراف ساختمان‌تان، منظره زیبایی نیست، می‌توانید از درختان بلند کمک بگیرید تا منظره خشک و بی‌روح بیرون را تا حد امکان خنثا کنید. از طرفی استفاده از نرده‌های مناسب و  گل‌ها و گیاهان زیبا، کمکتان می‌کند که از حریم خصوصی روف گاردن محافظت کنید و محیط امن‌تر و راحت‌تری را به وجود بیاورید. از طرفی به فضای قرارگیری گلدان در روف گاردن هم توجه کنید. قاعدتاً استفاده از گلدان بزرگ برای روف گاردن کوچک، فضا را  کوچک‌تر و بسته‌تر می‌کند. پس برای روف گاردن کوچک، از گلدان‌های کوچک استفاده کنید.

یکی از سوالاتی که افراد در هنگام بازسازی خانه و روف گاردن مطرح می‌کنند، این است که بهترین گیاهان و درختان برای روف گاردن چه گیاهانی هستند؟ رزمارینوس، اسطوخودوس، ابری نقره‌ای، نسترن سفید، مریم گلی، شمشاد سبز، کاج مطبق، درخت سرو، سرو کوهی، درخت بوگنویل، شمشاد طراحی، شمشاد نقره‌ای، بربریس قرمز و گیاه تیغ دار یا زرشک، برخی از گیاهان و  درختان مناسب روف گاردن هستند و محبوبیت فراوانی دارند.

مطلب پیشنهادی : مقاله جامع دکوراسیون داخلی

هر گیاه، گل یا درختی که می‌خواهید برای روف گاردن خود انتخاب کنید، باید به سازگاری آن با شرایط محیطی خود دقت کنید. سپس ببینید که آیا با سیستم آبیاری روف گاردن سازگار است یا خیر و در نهایت مقاومت آن‌ها در برابر حمله حشرات و بیماری‌ها را مد نظر قرار دهید.

روف گاردن

4. برای کاشتن درختان و گیاهان در روف گاردن، بسترهای بلند بسازید

معمولاً متخصصان برای طرح روف گاردن پشت بام، بسترهای بلندی را پیشنهاد می‌دهند که این بسترها، فضای مناسبی برای کاشتن درختان، شمشادها و گیاهان مختلف محسوب می‌شود. این باغچه‌ها را می‌توان با فلز یا بتن ساخت که قاعدتاً بتن، وزن بالاتر و استحکام بیشتری دارد. حتماً در کف این بسترها، لایه ضخیم بتنی قرار دهید تا ریشه گیاهان از حد لازم فراتر نرود و به پشت بام خانه آسیب نرساند. با این کار رشد گیاهان و ریشه آن‌ها نیز به خوبی مدیریت می‌شود.

5. از مبلمان، میز و صندلی مناسب برای راحتی و زیباسازی روف گاردن کمک بگیرید

معمولاً روف گاردن را برای معاشرت با دوستان، خلوت‌گزینی، مطالعه، مراقبه و لذت بردن از هم‌نشینی با خانواده، می‌سازند. همه کارهایی که قرار است در روف گاردن انجام شود، به فضایی مناسب و راحت برای نشستن و استراحت نیاز دارد؛ به همین دلیل به قرار دادن میز، صندلی و مبلمان در باغ در بام نیاز است.

اگر در روف گاردن، اتاقکی یا فضایی محصور با شیشه ساخته‌اید و باد و باران به این فضا راه ندارد، می‌توانید مبلمان پارچه‌ای و چرمی در روف گاردن قرار دهید. حتا مبل‌های تخت‌شو نیز برای این فضاها مفید است و می‌توانید روی این مبل‌های تخت‌شو، ساعاتی استراحت مطلق داشته باشید و از هوای آزاد و گل‌ها و گیاهان لذت ببرید.

اگر فضای محصوری ندارید و روف گاردن کاملاً در فضای باز ساخته شده است، می‌توانید از نیمکت‌هایی که ترکیب از چوب و فلز هستند، استفاده کنید. برخی افراد دوست دارند که از نیمکت‌های متحرک استفاده کنند و برخی دیگر نیمکت‌های ثابت را ترجیح می‌دهند.

روف گاردن

6. تعبیه یک نقطه تمایز در فضای باغ در بام؛ ناب‌ترین ایده برای روف گاردن

یکی از ایده‌های ناب و طلایی برای اجرا در روف گاردن این است که یک نقطه تمایز جذاب و چشم‌نواز در باغ در بام خود به وجود بیاورید. به عنوان مثال می‌توانید یک آب‌نما یا مجسمه زیبا در روف گاردن قرار دهید. قاعدتاً روف گاردن‌های بزرگ‌تر، فضای بهتر و بزرگ‌تری برای آب‌نما در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما اگر روف گاردن کوچکی دارید هم مسئله‌ای نیست؛ می‌توانید آب‌نمای کوچکی طراحی و اجرا کنید و از صدا و حرکت آب در روف گاردن لذت ببرید.

در صورت تمایل به اجرای آب‌نما، عایق‌بندی لازم را روی پشت بام انجام دهید تا خروج آب از فضای آب‌نما، آسیبی به پشت بام و سقف زیرین بام نرساند. طراحی و اجرای آب‌نما، نیاز به یک سری ریزه‌کاری دارد که بهتر است برای اجرای این ریزه‌کاری‌ها از یک متخصص یا شرکت دکوراسیون داخلی یا بازسازی کمک بگیرید.

7. تزیین روف گاردن با استخر؛ ایده‌ای که تحولی بزرگ در ساختمان ایجاد می‌کند

استفاده از استخر در محیط روف گاردن، به مسائل متعددی  بستگی دارد. به عنوان مثال استفاده از استخر در روف گاردن، بیشتر برای فضاهایی مناسب است که از اطراف دید نداشته باشد، زیرا در غیر این صورت استخری که ایجاد شده است، بیشتر حالت نمایشی دارد و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

با این تفاصیل طراحی و ساخت استخر در روف گاردنی که روی پنت هاوس یک برج قرار گرفته یا خانه‌ای که اطراف آن را خانه‌های ویلایی تشکیل داده‌اند، مناسب است؛ زیرا در هر دو حالت هیچ‌کس به فضای استخر شما دید ندارد و به راحتی می‌توانید از آن نهایت استفاده را ببرید.

از طرفی ایجاد استخر در محیط روف گاردن به دلیل عابق‌بندی و اشغال مساحت زیاد، مستلزم وجود فضای بزرگ است و بودجه قابل توجهی نیاز دارد. همچنین لازم است متخص

 

صان استخرسازی، اجرای این پروژه را بر عهده بگیرند تا بتوانند کار ساخت استخر را به درستی جلو ببرند. با این اوصاف، اگر دنبال ساخت روف گاردن ارزان هستید، نباید استخرسازی را در برنامه خود بگنجانید.

روف گاردن

8. در هنگام طراحی و بازسازی روف گاردن، فضا را با دقت ویژه‌ای نورپردازی کنید

روف گاردن، فضایی است که در ساعات روز و شب از آن استفاده می‌شود و به همین دلیل باید نورپردازی خوبی داشته باشد. برای نورپردازی روف گاردن، ابزارها و وسایل مختلفی در اختیار داریم که از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورافکن‌ها باعث روشنایی کلی فضای روف گاردن می‌شوند. این چراغ‌ها معمولاً قابلیت چرخش و تنظیم زاویه نوردهی دارند.
  • اگر روف گاردن بزرگ و وسیعی دارید، می‌توانید از چراغ‌های سیلابی کمک بگیرید.
  • نور مخفی، یکی از بهترین وسایل برای روشن کردن فضای پیرامون گل‌ها، گیاهان، گلدان‌ها، آب‌نما و سایر وسایل تزیینی است.
  • چراغ‌های زمینی هم گزینه‌های مناسبی برای روشنایی روف گاردن هستند و می‌توانیم آن‌ها را کنار گلدان‌ها و درخت‌ها جای دهیم.

به طور کلی لامپ‌های LED، بهترین گزینه برای نورپردازی روف گاردن هستند و روشنایی لازم را به محیط می‌دهند. در صورتی که قصد نورپردازی حرفه‌ای باغ در بام را دارید، حتماً از این چراغ‌ها استفاده کنید.

9. بازی رنگ‌ها در روف گاردن؛ عنصری که زیبایی باغ در بام را چند برابر می‌کند

در هنگام طراحی و بازسازی روف گاردن، سعی کنید همیشه یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی و پایه انتخاب و از یکی-دو رنگ دیگر به عنوان مکمل رنگ اصلی استفاده کنید. استفاده از چندین رنگ مختلف برای دیوارها، کف، نرده‌ها، مبلمان یا حتی ظروف، باعث می‌شود که پشت بام شما بیش از حد شلوغ و به‌هم‌ریخته به نظر برسد و دلگیر شود.

استفاده از یک رنگ جذاب همراه با یک رنگ خنثی، بهترین عملکرد را برای زیباسازی روف گاردن دارد. به علاوه رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، بژ و نیلی برای گلدان‌ها یا بسترهای کاشت گیاه، زیبایی گیاهان را برجسته‌تر به نمایش می‌گذارند.

روف گاردن

طراحی تخصصی و بازسازی روف گاردن به صورت هوشمندانه و اقتصادی با تهران ایده

در این مقاله 9 ایده راهگشا و کارساز برای طراحی و بازسازی روف گاردن مطرح کردیم. امیدواریم نکاتی که در این مقاله بیان کردیم در هنگام طراحی پشت بام روف گاردن به شما کمک کند و ایده‌های خلاقانه و منحصر به فردی را به ذهنتان متبادر نماید.

در صورتی که قصد دارید یک روف گاردن زیبا و خاص طراحی کنید و بسازید، پیشنهاد می‌شود که از متخصصان، طراحان و افراد کاربلد کمک بگیرید؛ زیرا این کار به خلاقیت و تخصص بالایی احتیاج دارد و افراد باتجربه و کاردان می‌توانند نکات ارزشمند و راهگشایی را در اختیارتان قرار دهند.

شرکت بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی تهران ایده، یکی از شرکت‌های تخصصی بازسازی خانه است که تجربه و سابقه درخشانی در زمینه بازسازی ساختمان و بازسازی روف گاردن دارد و نمونه‌کارهای مختلفی در این زمینه دارد. در صورتی که تمایل دارید از ایده‌ها و تجربیات متخصصان شرکت تهران ایده کمک بگیرید یا کار بازسازی روف گاردن ساختمان خود را به افراد کاردان بسپارید، پیشنهاد می‌شود که با شماره 021-88707414 تماس بگیرید.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود مقاله بازسازی سقف خانه با هزینه کم را مطالعه کنید. این مقاله ایده‌ها و راهکارهای مناسبی برای بازسازی سقف منزل  در اختیارتان قرار می‌دهد.

شما چه راهکارها و ایده‌هایی برای بازسازی و طراحی روف گاردن یا باغ در بام در ذهن دارید؟ از نظر شما بهترین گل‌ها و گیاهان برای قرار دادن در روف گاردن و زیباسازی آن کدام گیاهان هستند؟ لطفاً ایده‌ها، نظرها و تجربیات خود در زمینه ساخت روف گاردن را با ما و سایر همراهان مجموعه تهران ایده در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.

 

سوالات پرتکرار:

  1. هزینه طراحی روف گاردن و ساخت آن چقدر است؟

هزینه طراحی و بازسازی روف گاردن، کاملاً به متریال و خدماتی بستگی دارد که به در پشت بام کار می‌رود. قاعدتاً هر چه کیفیت متریال و خدماتی که صورت گرفته، کمتر و پایین‌تر باشد، هزینه طراحی و بازسازی روف گاردن هم کمتر می‌شود. برای اطلاع از هزینه بازسازی روف گاردن، کافی است با شماره 88707414-021 تماس بگیرید تا متخصصان شرکت تهران ایده، برآوردهای لازم را انجام و پیش‌فاکتور در اختیارتان قرار دهند.

  1. بازسازی روف گاردن را خودمان انجام دهیم یا از متخصصان کمک بگیریم؟

بازسازی روف گاردن، یک کار حرفه‌ای و تخصصی است که ریزه‌کاری‌ها و نکات تخصصی فراوان دارد؛ به همین سبب پیشنهاد می‌شود که این کار را به متخصصان بسپارید تا بتوانند از نتیجه نهایی درخشانی که رقم می‌خورد، لذت ببرید.

  1. مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از ساخت روف گاردن باید بدانیم، چیست؟

مهم‌ترین نکته قبل از ساخت روف گاردن روی پشت بام یا تراس، این است که ببینید آیا ساختمان شما، توان تحمل بار مرده را دارد یا خیر؟ آیا در محاسبات سازمان ساختمان مورد نظر، بار مرده ناشی از اجرای باغچه و خاک سنگین در نظر گرفته شده است؟ اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید و نمی‌دانید تحمل ساختمان‌تان چقدر است، می‌توانید از متخصصان ساختمان کمک بگیرید. متخصصان شرکت تهران ایده می‌توانند اطلاعات لازم در این حوزه  را در اختیارتان قرار دهند.

 

از زمانی که به خودم آمدم، خودم را یک ساختمانچی دیدم. از دوران نوجوانی دست در دست پدربزرگ به کارگاه‌های ساختمانی سر می‌زدم و در حالی که کفش‌هایم غرق در خاک بود، گوش به حرف‌های اولین و معتبرترین معمار رویاهای نوجوانی‌ام می‌دادم. پدربزرگ همیشه به من می‌گفت: "تو باید یک مهندس باشی تا به مردم خدمت کنی." به همین دلیل تا کنکور فقط به مهندس‌شدن فکر می‌کردم. بعد از امتحانات ترم اول دانشگاه، کارآموز شدم. بعد از سه ماه حقوق گرفتم. ساختن به عشقم تبدیل شده‌بود. و الان بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان با عشقم زندگی می‌کنم. خوشحالم که بعد از کلی تجربه در پروژه‌ها و حضور در دوره‌های حرفه‌ای مهندسی، ساختمانچی‌بودن را در تهران‌ایده نفس می‌کشم.

فهرست مطالب