نحوه بازسازی مدرسه و فضاهای آموزشی

بازسازی مدرسه

در طول سال های متمادی، بازسازی مدرسه و مکان های آموزشی به یکی از اساسی ترین عملیات های هر جامعه ای تبدیل شده است. با توجه به این که مدرسه محل رفت و آمد تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان و معلمان می باشد، باید مکانی باشد که از نظر امنیت جانی برای ماندن این افراد ایمن گردد. همان طور که گفته اند مدرسه خانه دوم هر دانش آموزی به حساب می آید. مدرسه ها به صورت اصولی در ابعاد بسیار بزرگ و متناسب با تعداد کلاس ها در پایه های مختلفی ساخته می شوند. قابل به ذکر است که قبل از بازسازی مدرسه، در ابتدا باید مجوز های رسمی از شهرداری برای مرمت ساختمان در نظر گرفت. هر گروه و تیمی که مسئولیت بازسازی مدارس را بر عهده می گیرد، باید تمامی قواعد و اصول نحوه ساخت و سازهای مدارس و همچنین انواع ابزارهایی که در این مکان ها به کار گرفته شده است را بشناسد. علاوه بر آن تمامی توصیه های استاندارد را در مرمت و بازسازی های مدارس در نظر بگیرید. نکته قابل توجه در مورد بازسازی مدارس این است که این مکان ها در جهت آسایش، آرامش و رفاه دانش آموزان برای بهبود کیفیت سطح دانش فرزندان می باشد. در نتیجه باید بسیار پر اهمیت در نظر گرفته شود.  لازم به ذکر است که بازسازی مدرسه امروزه در مناطق محروم بسیار حائز اهمیت شده است. چرا که در این مناطق به علت کمبود امکانات و خدمات آموزشی ممکن است بسیاری از فرزندان این مملکت در مکانی درس بخوانند که غیر قابل تحمل باشد در نتیجه باید به این مناطق برای مرمت و بازسازی فضاهای آموزشی توجه فراوانی داشته باشند.

معیارهای بازسازی مدرسه

اولین نکته مهم در بازسازی مدرسه این است که به هنگام مرمت ساختمان، بهتر است که کلاس های درس و تعدادی از اتاق ها از قبیل دفاتر مدیریت و مشاوره در طبقه های اول و دوم ساخته شود.

نکته قابل توجه دیگر در بازسازی مدرسه استفاده نکردن از آسانسور می باشد. به دلیل تعداد بالای دانش آموزان، در مدرسه ها اگر ساختمان مورد نظر چند طبقه می باشد به کارگیری چند آسانسور پیشنهاد می شود. اما اگر ساختمان مدرسه ای که نهایت دو طبقه دارد استفاده نکردن از آسانسور بهتر است.

در مرمت و بازسازی مدرسه، اگر تعداد دانش آموزان زیاد است محدودیت کلاس ها مطرح می گردد که برای این مورد بهتر است کلاس ها را به شکل شیب دار بسازید و در کلاس طرح سکوهایی را ایجاد کنید.

استفاده از ابزارهایی برای تاریک شدن کلاس به هنگام بازسازی و مرمت ساختمان های مدرسه برای تیم بازسازی پیشنهاد می شود.

نکته دیگر ارتفاع 3 متر مربع را برای بازسازی مدرسه ها در نظر بگیرید.

بهتر است کلاس های کوچک را با حجم 5/2 متر مکعب در نظر بگیرید و برای کلاس های بزرگ تر حجم 5/4 متر مکعب را داشته باشید. استفاده از این نسبت ها در کلاس ها برای به کارگیری ابزارهای سمعی و بصری و صداها و به کار بردن نورهای طبیعی برای بازسازی پیشنهاد می شوند.

از طرفی اگر تعداد افرادی که در کلاس قرار است حضور داشته باشند بیشتر از 50 نفر باشد باید دو در برای این فضاها در نظر گرفته شود.

نکته قابل توجه دیگر در مورد بازسازی مدرسه ها این است که متریال های به کار گرفته شده برای سقف و دیوار کلاس ها طوری انتخاب گردد که برای عبور صدا و انعکاس های نور مشکلی ایجاد نشود.

در صورت بالا بودن تعداد صندلی ها باید کلاس ها را به صورت شیب دار مرمت سازید تا به هنگام تماشای دانش آموزان مشکلی در دید آن ها ایجاد نشود.

بررسی و چک کردن نشتی ساختمان ها و همچنین پوسیدگی و نم زدگی های موجود در ساختمان یکی دیگر از موارد مهم در بازسازی مدارس می باشد.

توجه به سیستم های گرمایشی و سرمایشی و نیز سیستم های تهویه ساختمان مدارس بسیار اهمیت دارد.

درمورد رنگ بندی دیوار ها باید گفت که در بازسازی مدرسه ها می توان گفت باید از رنگ هایی شاد و پر انرژی استفاده گردد. یک پیشنهاد بهتر برای زیبایی و انحصار در بازسازی مدارس استفاده از سرامیک های طرح دار در برخی قسمت های مدرسه می باشد.

به هنگام مرمت و بازسازی برای این مکان های آموزشی از قبیل مدرسه و یا موسسات، به مکان درست و دقیق برای انتخاب برخی اتاق ها از قبیل اتاق کامپیوتر، دفتر معلمان، دفتر مدیریت و… توجه زیادی داشته باشید.

بازسازی آب خوری ها و سرویس بهداشتی های مدارس از دیگر بخش های مهم این فضاهای آموزشی می باشند.

بازسازی فضاهای آموزشی

بازسازی انواع فضاهای آموزشی از جمله موسسات و آموزشگاه ها، می تواند یکی از کاربردی ترین کارهایی باشد که برای جذب دانش آموزان انجام می شود. بازسازی برخی فضاهای آموزشی می تواند باعث افزایش کارایی کارمندان و معلمان در محیط آموزشی شود. همچنین این مرمت در ساختمان ها باعث افزایش روحیه دانش آموزان برای ادامه تحصیل شود. خانواده هایی که در ابتدا برای ثبت نام فرزندان خود به مدرسه و یا هر فضای آموزشی دیگری می کنند ممکن است محیطی که با آن مواجه می شوند از مهم ترین عواملی باشد که باعث می شود راضی به درس خواندن آن ها در این محیط شوند. یک نکته مهم در مورد بازسازی فضاهای آموزشی، مرمت فضاها و بخش های فرسوده و از بین رفته است. در این بخش تیم های بازسازی که اقدام به مرمت ساختمان می کنند به بافت ساختمان توجه ویژه ای دارند.

طراحی های دکوراسیون های مدرن برای فضاهایی از قبیل مدرسه و فضاهای آموزشی بسیار حائز اهمیت است. شرکت هایی که در جهت بازسازی این مکان ها فعالیت دارند در طول تجربه کاری خود با مواد بسیار زیادی برخورد کرده اند؛ در نتیجه با هر ساختمانی که برای بازسازی و مرمت روبرو شوند حتما ایده های بسیار زیادی را دارند.

از زمانی که به خودم آمدم، خودم را یک ساختمانچی دیدم. از دوران نوجوانی دست در دست پدربزرگ به کارگاه‌های ساختمانی سر می‌زدم و در حالی که کفش‌هایم غرق در خاک بود، گوش به حرف‌های اولین و معتبرترین معمار رویاهای نوجوانی‌ام می‌دادم. پدربزرگ همیشه به من می‌گفت: "تو باید یک مهندس باشی تا به مردم خدمت کنی." به همین دلیل تا کنکور فقط به مهندس‌شدن فکر می‌کردم. بعد از امتحانات ترم اول دانشگاه، کارآموز شدم. بعد از سه ماه حقوق گرفتم. ساختن به عشقم تبدیل شده‌بود. و الان بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان با عشقم زندگی می‌کنم. خوشحالم که بعد از کلی تجربه در پروژه‌ها و حضور در دوره‌های حرفه‌ای مهندسی، ساختمانچی‌بودن را در تهران‌ایده نفس می‌کشم.

فهرست مطالب