معرفی سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک

با الهام گرفتن از هنر و فرهنگ یونان باستان و روم، سبک نئوکلاسیک در اواسط قرن 18 به عنوان یکی از سبک های معماری شناخته شد. معماری نئوکلاسیک به طورکلی برگرفته از معماری کلاسیک یونان و روم و همچنین اصول معمار فرانسوی “کلود پررو” است. وی در طراحی های خود بر تقارن، نظم و هماهنگی تأکید کرده است. طراحی های نئوکلسیکال از سبک های قبلی خود مانند باروک، مرتب تر و ساده تر هستند.

این سبک معماری، توسط معماران ساختمان های شهری استقبال شد. همچنین ثروتمندان در عمارت ها و خانه هایشان از این سبک استفاده کردند.

سبک نئوکلاسیک چیست؟

معماری نئوکلاسیک در واقع شامل اشکال هندسی ساده، متقارن و دارای توازن است که تضادی چشمگیر با تزئینات پیچیده، نامتقارن، منحنی ها، قالب ها و خطوط مارپیچ دارد. مشخصه اصلی این سبک، وجود فضای گسترده، پنجره های بلند و سرتاسری می باشد. برخی از معماران این سبک را به صورت ساده می پذیرند و برخی دیگر، با افزودن برخی جزئیات، نمایی اشرافی و اروپایی به آن می دهند.

سبک نئوکلاسیک با جلوه بخشیدن به ستون ها، پنجره ها، تزیینات کلاسیک و مدرن، اثاثیه های ساده، به نقاشی و معماری کلاسیک یونان و روم می پردازد. این سبک معماری به هر فضا زیبایی خاصی می بخشد. اما باید توجه داشته باشید که از تزئین بیش از حد خودداری کنید. زیرا در غیر این صورت، از سبک نئوکلاسیک خارج می شوید.

یک خانه نئوکلاسیک معمولاً بزرگ است. یکی از ویژگی های معمول این سبک، راه پله ای بزرگ در ورودی است که توسط ستون های هر دو طرف احاطه می شود. در برخی از موارد دیده شده است که از دو راه پله نیز در طراحی های نئوکلاسیک استفاده می شود.

مشخصه های سبک نئوکلاسیک:

اگر از بیرون به یک خانه با سبک نئوکلاسیک نگاه کنید، متوجه تعداد پنجره های یکسان در هر طرف با اندازه های برابر خواهید شد. از طرفی دیگر وجود درب های چوبی با کنده کاری های ساده و راه پله از دیگر ویژگی هایی است که به چشم می خورد.

از طرفی دیگر در داخل خانه های نئوکلاسیک، سقف های بلند، فضای بزرگ و وسیع، تزئینات نئوکلاسیک مانند ستون ها، قالب های گچ بری شده و وسایل تزیینی به خصوص، پایه های ثابت هستند. قالب های گچ بری شده می توانند از ساده تا پیچیده  در خانه ها بکار روند.

مصالح نئوکلاسیک:

خانه هایی با سبک نئوکلاسیک، به دلیل استفاده از مصالح سنتی ساخت خانه مانند سنگ، از جمله سنگ مرمر و چوب، بسیار لوکس به نظر می رسند. خانه نئوکلاسیک با کف تراورتن سبک، کف مرمر و پارکت های چوبی تزئین می شوند. دقت کنید که همه چیز باید براق و صیقلی به نظر رسد. از این رو می توان گفت نگهداری از وسایل و تزئینات نئوکلاسیک، کمی دشوار است و نیازمند توجه فراوان!

طراحی قسمت های مختلف به سبک نئو کلاسیک:

طراحی اتاق نشیمن به سبک نئو کلاسیک:

اتاق نشیمن باید بزرگ ترین اتاق خانه باشد. کف اتاق های نشیمن را باید از جنس پارکت های چوبی و یا سنگ مرمر انتخاب کرد که ظاهری نئو کلاسیک به آن ببخشد.

مبلمان نئوکلاسیک مناسب را فراموش نکنید. از اضافه کردن عناصر تزئینی به دیوار ها و سقف ها، مانند گچ بری ها و آینه ها، نترسید. برای آن که فضای اتاق نشیمن را از ساذپدگی خارج کنید، می توانید از آینه ها و قاب عکس هایی استفاغده کنید که یکدیگر را تکمیل می کنند.

مبلمان نئوکلاسیک تفاوت زیادی با مبلمان مدرن دارند. طراحی این مبلمان ساده، بدون منحنی های فانتزی و تزئینات است. اغلب مبلمان های نئو کلاسیک قالب هایی به شکل مستطیل یا مربعی دارند و از چوب های ظریف ساخته شده اند. شایان به ذکر است که در مبلمان نئو کلاسیک، هیچ جایی برای لبه های منحنی و یا طرح دار وجود ندارد.

یکی از راه های شناخت مبلمان نئوکلاسیک از سبک های روکوکو، شکل پایه ها است. پایه های مبلمان به سبک روکوکو خمیده است.در حالی که پایه های مبلمان نئوکلاسیک راست هستند و در آن ها هیچ خمیدگی به چشم نمی خورد. ار می خواهید کمی خلاقیت چاشنی این سبک کنید، می توانید از مبلمانی که تزئینات کمی دارند استفاده کنید. باید توجه کنید که این تزئینات باعث از بین رفتن شکل نئوکلاسیک و متقارن مبلمان نشوند.

هنگام انتخاب مبلمان نئوکلاسیک، به دنبال مدل های ساده، با مواد طبیعی مانند چوب بدون رنگ اما براق باشید. البته می توانید از رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری یا سیاه هم استفاده کنید. اگر قصد دارید کمی تجملات در این سبک تزریق کنید، انتخاب برخی از مبلمان با طلاکاری نیز می تواند مناسب باشد. اما تفاوت بین طلاکاری نئوکلاسیک و تزئین روکوکو در تقارن و میزان آن است. سبک نئوکلاسیک همیشه هوشمندانه و متکبرانه است، نه مجذوب و فراتر از حد.

طراحی اتاق خواب به سبک نئو کلاسیک:

در اتاق خواب، شکل وسایل خود را ساده و پالت رنگی خود را به حداقل برسانید. می توانید با کمی خلاقیت، از تزیینات و طلاکاری های نئوکلاسیک در وسایل استفاده کنید.

طراحی هایی که به شکل برگ ها و شاخه ها هستند، بسیار مناسب این سبک می باشند. توجه داشته باشید که هیچ چیز بیش از حد تزئین شده و فانتزی نباشد، در غیر این صورت شما به سبک “روکوکو” می رسید.

طراحی آشپزخانه به سبک نئو کلاسیک:

در آشپزخانه های نئو کلاسیک، اغلب از رنگ سفید استفافده می شود. اما این بدین معنا نیست که شما نمی توانید از رنگ های خنثی و حتی کرم استفاده کنید. در این سبک آشپزخانه همه ی اجزا ساده، مطبوع و جادار هستند و چندان تزئیناتی در آن دیده نمی شود.

استفاده از میز های پایه بلند به همراه سنگ مرمر، همیشه جزو گزینه های سبک نئو کلاسیک به حساب می آید. اگر شما در آشپزخانه خود پنجره دارید، می توانید از پرده های سفید برای آن استفاده کنید.

برخی از طراحان برای اروپایی جلوه دادن این سبک، از پرده های سفید به همراه طرح های ساده به رنگ طلایی استفاده می کنند.

 

از زمانی که به خودم آمدم، خودم را یک ساختمانچی دیدم. از دوران نوجوانی دست در دست پدربزرگ به کارگاه‌های ساختمانی سر می‌زدم و در حالی که کفش‌هایم غرق در خاک بود، گوش به حرف‌های اولین و معتبرترین معمار رویاهای نوجوانی‌ام می‌دادم. پدربزرگ همیشه به من می‌گفت: "تو باید یک مهندس باشی تا به مردم خدمت کنی." به همین دلیل تا کنکور فقط به مهندس‌شدن فکر می‌کردم. بعد از امتحانات ترم اول دانشگاه، کارآموز شدم. بعد از سه ماه حقوق گرفتم. ساختن به عشقم تبدیل شده‌بود. و الان بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان با عشقم زندگی می‌کنم. خوشحالم که بعد از کلی تجربه در پروژه‌ها و حضور در دوره‌های حرفه‌ای مهندسی، ساختمانچی‌بودن را در تهران‌ایده نفس می‌کشم.

فهرست مطالب